Proč zatahují obchody na den a noc rolety?
Okna použÃváme vÄ›tÅ¡inou k tomu, aby se k nám do domu dostalo sluneÄnà svÄ›tlo. DÃky nÄ›mu nejen nemusÃme svÃtit, nýbrž je to i mnohem lepÅ¡Ã pro oÄi. Je tedy pochopitelné, že zde chceme mÃt pÅ™es den roztažené záclony.
OvÅ¡em tak tomu nenà vždy. Pokud jste navÅ¡tÃvili nÄ›jaké obchody, jistÄ› jste si zvláštÄ› u tÄ›ch vÄ›tÅ¡Ãch vÅ¡imli, že použÃvajà pÅ™es den a noc rolety, které jsou neustále zatažené, a to bez ohledu na to, jaké je venku poÄasÃ.
JistÄ›, neplatà to vÅ¡ude – napÅ™Ãklad u malých krámků se s tÃmto opatÅ™enÃm prakticky nesetkáme. OvÅ¡em napÅ™Ãklad v hypermarketech Äi velkých obchodnÃch centrech je to naprosto běžné. A jelikož obchody nedÄ›lajà nic bez toho, že by na tom vydÄ›laly penÃze, pokud nemusÃ, je jasné, že i toto opatÅ™enà má za úkol zvýšenà zisku. Otázkou je, jakým způsobem toho hodlajà dosáhnout.
Pravdou je, že princip je zde pomÄ›rnÄ› jednoduchý, ale, jak už to u takových vÄ›cà bývá, velmi úÄinný. JednoduÅ¡e Å™eÄeno jde o to, abychom pÅ™estali vnÃmat plynutà Äasu. To totiž podvÄ›domÄ› vnÃmáme pÅ™edevÅ¡Ãm tÃm, jak se v průbÄ›hu dne mÄ›nà intenzita svÄ›tla i úhel, pod kterým k nám sluneÄnà paprsky dopadajÃ. V tÄ›chto obchodech nám je vÅ¡ak tato možnost sebrána.
Důsledkem je to, že si neuvÄ›domÃme, jak dlouhou dobu zde strávÃme. A zde se dostáváme k hlavnÃmu cÃli celého opatÅ™enÃ: zdržet zde zákaznÃky co nejdéle. Je totiž prokázáno, že ÄÃm déle zde budou, tÃm vÃce si toho nakoupÃ. A ÄÃm vÃce si toho nakoupÃ, tÃm vÄ›tÅ¡Ã bude mÃt daná firma zisk.
Možná se vám zdá, že tento princip nemůže v praxi fungovat, ale věřte, že je skuteÄnÄ› úÄinný. PopravdÄ›, zvyÅ¡uje zisk natolik, že jej použÃvajà prakticky vÅ¡echny vÄ›tÅ¡Ã firmy.
SamozÅ™ejmÄ› se můžeme ptát, zda je možné tomuto efektu nepodlehnout. Zde mám pro vás Å¡patnou zprávu – nenÃ. AvÅ¡ak to neznamená, že si nemůžeme uvÄ›domit, co se dÄ›je. Pak totiž bude mnohem vÄ›tÅ¡Ã Å¡ance, že této obchodnà strategii nepodlehneme.